باسمه تعالی
نماز در آثار نثر عرفانی ایران
نماز در آثار نثر عرفانی ایران
چکیده :
عارفان فزون مایه ی ایران با فیض جویی از حضور نماز در بارگاه ملکوت شور و شعف خود را به رشته ی سخن درآورده و در آثار خود نگاشته اند. عارفانی که شیفته ی نماز و تشنگان نیازند. آنانی که دل به دریای بی کران نماز داده تا وجود عطشناک خود را سیراب بخشند. آنانی که با شاهین بلندپرواز نماز در آسمان عرفان و معرفت پر و بال می زنند تا با کسب شکاری از کبریایی و کرامت نماز کبک وجود خود را کمال بخشند.
عارفان که نیایش و نماز را هنگامه ی ریزش دیوارها و گشودن دروازه های دیار یار به روی شیفتگان کمال و جمال الهی می دانند، در نشر شعاع اندیشه ی خود، از جذبه ی راز و نیاز با دوست سخن می گویند و از لحظه ی
جانفزای رهایی از خویش و پناه جستن به مأمن رویش و شکوفایی، از پرواز در آسمان بی کران و تماشای
جلوه های ناب تجلّی، از غرقه در دریای ژرف جانان که لحظه به لحظه جانی تازه در آنان می دمد، از گلزاری که بوی گلهایش مست و مخمورشان ساخته و نوای پرندگانش ناب ترین آهنگها را می نوازد. از دیدارهای پُرصفا و صمیمانه که سینه شان را منشرح و منبسط و دیده ی بصیرتشان را حدّت و شدّت بخشیده، از خلوت گاه عاشقانه و رازناک معبود و بنده که هیچ نامحرمی را حق ورود به آن نیست، از رَستن روحهایی که از گرداب روزمرّگی های زندگی رستگار گشته و به آسایش گاه دور از تشویش ها و دغدغه ها رسیده اند. از شراب خانه ای که ساقی آن شراب طهور در کامشان می ریزد و دلهای عطشناک آنان را سیراب می کند، از تمامی این لحظات که محصول حضور نماز است، سخن می رانند و خورشیدوار پرتو زرّین و درخشان دل و اندیشه ی خود را از این حضور معنوی می تابانند.
In the name of the Most High
The prayer in Iranian theosophical prose works
Abstract
Iranian erudite theosophists have said their ardor using the emanation of the prayer in the presence of God and used it in their works. Those theosophists that love the prayer and are thirsty for entreaty. Those who perform the prayer to water their thirsty existence .Those who are flying over the heavens of theosophy and cognition like falcons to promote their existence by getting a prey from the prayer.
Theosophists that consider the prayer as the time in which the walls and doors of the divine sources are opened to the enamored of the perfection and divine beauty, talk about the attractions of whispering with the Friend and of the precious moment of getting rid of oneself and take refuge in secure place of growth, of flying in the endless heavens and watching the beautiful aspects, of diving into the deep sea of the Creator that refreshes every moment, of the flower garden which its flowers' scent makes them intoxicated and the birds in it sing the best ,in publishing their thoughts.
Of their intimate sights, that fill and expand their hearts and make their insights stronger, of the loving and full of secret privacy of Deity and slave that no outsider has the right to enter, of rising those spirits that get rid of daily life and have got to a land of repose. Of a tavern that its cupbearer gives purifying wine to them and waters their thirsty hearts, they talk about all of these moments that are the outcome of the presence of the prayer and like the sun, they emit golden and bright beams from their spiritual presence.
Zahra Khalafi – Member of the dean
Islamic AzadUniversity
Dezful Branch
Address :Iran. Khoozestan. Dezful – Iran Avenu – between Abooreyhan and 45 meters – nomber 129
من ا... التّوفیق
زهرا خلفی ـ عضو هیأت علمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
:: موضوعات مرتبط:
مقالات ،
نماز در آثار نثر عرفانی ایران،
،
:: برچسبها:
نماز در آثار نثر عرفانی ایران,